Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

1)   Een inleiding met:

  • In eigen woorden een schets van de opdracht
  • Jouw inhoudelijke uitdagingen  incl. argumentatie
  • Jouw leerdoel(en) incl. argumentatie

2)   Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van de geleverde deelproducten:

  • Op basis van meetbare kwaliteitscriteria

3) Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van het eindproduct als geheel:

  • Op basis van meetbare kwaliteitscriteria

4)  Een evaluatie van de gehanteerde  projectmethode:

  • Beschrijving van de belangrijkste  kenmerken van de methode
  • Een vergelijking van het concrete project met de methode: werkte deze methode? Op welke punten wel/niet? Waarom?

5) Een beschrijving van de rol(len) die je hebt gehad in het project waarin je inzichtelijk maakt:

  • Wat die rol(len) inhield(en) in de praktijk, afgezet tegen de rolbeschrijving die in theorie, in het plan van   aanpak of je best practice was gegeven. Als je geen specifieke   rol/verantwoordelijkheid had beschrijf je hier in eigen woorden wat typisch was voor jouw bijdragen aan de samenwerking in het team
  • Situatiebeschrijvingen ter onderbouwing van je leerproces op dit gebied
  • Leerpunten voor een volgende keer dat jij deze rol zou moeten uitvoeren
  • In hoeverre deze rol jou op het lijf geschreven is, inclusief motivatie

6)   Een nadere toelichting op (zie projecthandleiding voor de competenties die in   jouw semester moeten worden toegelicht) competenties waarin per competentie:

  • Motivatie voor de keuze van de competenties (voor zover deze niet gegeven zijn in de projecthandleiding)
  • Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage daaraan   en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat jouw   inzichten waren
  • Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met 3 tot 5 verwijzingen naar onderliggend materiaal 
  • De verwijzingen geven inzicht in   de kwantiteit en kwaliteit van jouw bijdrage(n) op dit punt

7) Laat concreet zien hoe je gewerkt hebt aan je leerdoelen en hoe je gevorderd bent:

  • Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage   daaraan, en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat   jouw inzichten ten aanzien van je eigen functioneren waren.
  • Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met voldoende verwijzingen/links naar onderliggend materiaal 

8) Een conclusie die:

  • Aansluit op de inleiding
  • Aangeeft waar jij op dit moment staat ten opzichte van de competentie van jouw semester, gegeven je ervaringen   in het project en eventueel eerder in je studie..

9) De tekst voldoet aan de eisen zoals gesteld in de ICA-controlekaart en is maximaal 8 A4, of een vergelijkbare digitale hoeveelheid (dat is ca 4500 woorden, bijlagen niet meegerekend)

10) Een bijlage, de factsheet, met daarin per competentie:  (NB: dit is een van alle competenties, dus óók de links die je in het projectverslag hebt staan):

  • Links naar 3-5 specifieke bijdragen en een korte toelichting op jouw bijdrage
  • Uit de links moet blijken dat je voldoende kwantitatieve en kwalitatieve bijdrage hebt geleverd.



Individueel projectverslag_

OOSE-project – HR Portaal JDI

Thijmen Schoonbeek

11 mei 2022

...

Professional skills begeleider: Sjir Schütt


Versie 1.0 

 

 

1         

...

Inleiding

 

In dit project zal ik binnen een team van 5 studenten een HR Portaal realiseren. Het portaal is voor een extern bedrijf. In ons geval is dit bedrijf JDI Smart Web applications. Er is ons gevraagd om het huidige systeem, wat vooral aan de hand van spreadsheats gaat, te optimaliseren met een online hr portaal. Op dit portaal kunnen werknemers en werkgevers inloggen om zaken zoals de werkplek registratie en de reiskosten declaraties te beheren.

...

Leerdoel 2: communicatie-skills verbeteren zodat het voor teamgenoten direct duidelijk is wat ze van mij kunnen verwachten, of wat ik aan hen vraag.

2          OORDEEL KWALITEIT GELEVERDE DEELPRODUCTEN 

...


2          Oordeel kwaliteit geleverde producten

In dit hoofdstuk zal ik voor de deelproducten de kwaliteit beoordelen. Ik kijk in dit hoofdstuk dus terug op wat we als team hebben opgeleverd aan school en aan de opdrachtgever binnen JDI, en ik beoordeel of ik tevreden ben met het opgeleverde werk. Tegelijk laat ik aan de hand van deze beoordelingen zien dat ik over deze producten heb nagedacht en dat ik weet waar de sterke en zwakke punten van alle deelproducten binnen dit project liggen.

 

 

2.1       Deelproduct 1 - Plan van Aanpak

...

Huidig is een verbeterpuntje bij dit onderdeel nog de documentatie. Tot nu toe ben ik veel bezig geweest met code schrijven en testen, maar niet zo zeer met de bijbehorende javadoc en uitleg. Ik zal even met het team moeten overleggen hoe we de documentatie willen aanpakken, en vervolgens de werkplek overzicht backend moeten uitbreiden om een duidelijk beeld te geven van de functionaliteit van mijn code.

 

3          Evaluatie

...

projectmethode

Voor dit project gebruiken we de Scrum methode. Ten opzichte van de RUP methode vindt ik het hieraan fijn dat de beginfase wat korter is. Dit zorgt ervoor dat we na het plan van aanpak gelijk aan de slag konden. Het voordeel hiervan is dat het praktische werken duidelijk maakt waar voor mij de knelpunten zitten, en welke onderdelen mij juist goed afgaan. Ook is er voor het hele team meer tijd over om de tools te leren en de code te maken.

...

Ik heb in het plan van aanpak nog een stuk geschreven over de methode, zie hiervoor hoofdstuk 7; ontwikkelmethode.

 

4          ROLLENBESCHRIJVING 

 

In het OOSE project is mijn hoofdrol de Planner. Ik moet ervoor zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer af moet zijn en dat er voor iedere sprint realistische taken worden opgesteld.

Tot nu toe vind ik het wel een behoorlijke uitdaging om planner te zijn, omdat ik van mezelf niet zo goed ben in plannen. Aan de andere kant zorgt het er ook voor dat dit een goede ontwikkelkans is, die ik hopelijk ook kan meenemen naar volgende projecten.

Een uitdaging voor mij is om de taak van Planner goed op mij te nemen en niet per ongeluk uit handen te geven. Zo komt het bij het begin van een nieuwe sprint wel voor dat teamgenoten het plannen tijdens een gesprek een beetje overnemen. Dat is natuurlijk goed bedoelt, maar het beste zou zijn als ik het zelf onder de knie kan krijgen zodat ik de planningspoker efficiënt kan leiden, en de afspraken ook in de Jira kan opnemen.

5          Uitwerking COMPETENTIES  

 

In dit hoofdstuk zal ik mijn competenties in detail aantonen aan de hand van situatiebeschrijvingen en voorbeelden in het project.  

 

  • Het is mij voor dit tussentijdse verslag nog niet gelukt om de voorbeelden van mijn competenties toe te voegen (ik heb niet voldoende tijd ingepland voor het schrijven van dit verslag), maar ik zal dit hoofdstuk aanvullen zodat het uiteindelijke verslag al mijn competenties met referenties aantoont.

 

...

Het enige wat soms onhandig is aan onze methode van werken, is dat taken soms te lang in review kunnen blijven hangen. Voor de veiligheid bestaat een systeem waarbij ieder onderdeel door twee teamleden wordt gereviewed. Op zich is dit een goed idee, maar het zorgt ervoor dat sommige onderdelen soms meer dan een week blijven hangen voordat ze in Done komen te staan. Een manier om dit op te lossen zou zijn om een duidelijk systeem in te voeren waarmee teamleden kunnen aangeven wanneer een nieuwe taak openstaat voor review, zodat hier meer prioriteit aan gegeven wordt.

 

4          Rollenbeschrijving

In het OOSE project is mijn hoofdrol de Planner. Ik moet ervoor zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer af moet zijn en dat er voor iedere sprint realistische taken worden opgesteld.

Tot nu toe vind ik het wel een behoorlijke uitdaging om planner te zijn, omdat ik van mezelf niet zo goed ben in plannen. Aan de andere kant zorgt het er ook voor dat dit een goede ontwikkelkans is, die ik hopelijk ook kan meenemen naar volgende projecten.

Een uitdaging voor mij is om de taak van Planner goed op mij te nemen en niet per ongeluk uit handen te geven. Zo komt het bij het begin van een nieuwe sprint wel voor dat teamgenoten het plannen tijdens een gesprek een beetje overnemen. Dat is natuurlijk goed bedoelt, maar het beste zou zijn als ik het zelf onder de knie kan krijgen zodat ik de planningspoker efficiënt kan leiden, en de afspraken ook in de Jira kan opnemen.


5          Uitwerking competenties

In dit hoofdstuk zal ik mijn competenties in detail aantonen aan de hand van situatiebeschrijvingen en voorbeelden in het project.  


OOSE P-03. De student voert een kwalitatief en kwantitatief onderzoek op een systeem uit en levert hierover een onderzoeksrapport op.

Vroeg in dit OOSE project heb ik mij gefocust op het schrijven van een onderzoek over het Vue.js front-end framework. Dit onderzoek staat ook op confluence onder het kopje 'Onderzoeken'. Om te beginnen heb ik voor mijzelf duidelijk gemaakt wat er in het onderzoek naar voren moest komen, en waar het onderzoek uiteindelijk voor dient. Een belangrijk onderdeel hiervan is het opstellen van de hoofdvraag, en de daarop volgende deelvragen. Vervolgens heb ik vooral aan de hand van externe bronnen de deelvragen beantwoord. Hierbij heb ik bijvoorbeeld vergelijkende onderzoeken geraadpleegd, wat blijkt uit deze afbeelding:


Image Added

Terugkijkend op dit onderzoek denk ik niet dat het de 7 uur waard is geweest die ik erin heb gestopt. Aan het begin van het project was het eigenlijk al duidelijk dat Vue.js het front-end framework naar keuze zou worden. Aangezien het rapport voor een groot deel gaat over de criteria aan het front-end framework, en over de vergelijking met andere frameworks, is dit niet helemaal nodig geweest. Gelukkig is uit het onderzoek naar voren gekomen dat Vue ook echt past bij dit project. Hierbij kan het wel zo zijn dat, aangezien we al van plan waren om Vue te gebruiken, dit het onderzoek biased heeft gemaakt.

 

OOSE P-04. De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD)

 Ik heb tot nu toe binnen het project twee onderdelen ontworpen die hierop van toepassing zijn. Ten eerste het architectuur overview:

Image Added

Dit ontwerp geeft een high-level idee van de structuur van het hr portaal. Momenteel is het nog een redelijk eenvoudig ontwerp, en in de laatste sprint zullen hier nog dingen zoals de Slack oplossing aan worden toegevoegd. Ik heb mijn best gedaan om het ontwerp consistent en overzichtelijk te houden, bijvoorbeeld door het gebruik van de icoontjes die visueel weergeven wat ieder onderdeel betekend.


Ten tweede ben ik ook bezig geweest met het Sub Systeem B: declareren reiskosten. Aangezien dit onderdeel ook overeenkwam met mijn programmeertaken, heb ik het documentatie gedeelte ook op mij genomen. Hier is het sequence diagram dat weergeeft hoe een declaratie kan worden aangemaakt:


Image Added


Verder heb ik hierbij voor het 'design decisions' onderdeel een beslissing toegelicht als volgt:

Decision

Description

AlternativesHet alternatief was om de gebruiker niet van een keuze te voorzien, en bijvoorbeeld altijd de afstand door het systeem te laten berekenen.
ArgumentsEr is besloten om beide methodes te ondersteunen, omdat de automatische berekening gebruikersvriendelijk en betrouwbaar is. Aan de andere kant was in communicatie van de opdrachtgever naar voren gekomen dat ook het declareren aan de hand van kilometers gewenst is. Daarom is gekozen om het allebei te implementeren.
DecisionEr is besloten om beide methodes te ondersteunen, afhankelijk van het reistype. Zo wordt een OV reis aan de hand van een afstand gedeclareerd, en voor een reis tussen werklocaties kan door de werknemer gekozen worden of hij/zij de afstand wil declareren, of de locaties.

Problem/Issue

Een reis kan worden gedeclareerd met twee locaties, waarbij de afstand door het systeem wordt berekend. Het kan ook worden gedeclareerd met de kilometers, en dan hoeft er niks te worden berekend.


6          Conclusie

 

In dit document heb ik mijn bijdrage beschreven in het OOSE project. In deze tussentijdse versie missen nog een aantal onderdelen, zoals de beschrijving van mijn competenties. Ik zal dit oplossen in het eindverslag. Ik hoop dat dit document goed laat zien waar voor mij de uitdagingen liggen in het OOSE project, en waar ik juist goed aan heb kunnen werken. Aangezien mijn leerdoelen voor de projecten tot nu toe veelal hetzelfde zijn gebleven, zal ik ook tijdens dit project goed focussen op het verbeteren van mijn communicatie en mijn planningsvaardigheden.

Een groot voordeel van dit project ten opzichte van de twee projecten hiervoor, is dat het voor een echte opdrachtgever is. Voor mij werkt het motiverend om te zien dat Wim van JDI enthousiast is over de producten die we als team hebben gemaakt.

...


7         Bijlagen

 

7.1       Fact sheet 

 

In deze bijlage vindt u een factsheet die mijn competenties aantoont aan de hand van voorbeelden. De ISE-competenties zijn als volgt:

 

OOSE P-01. De student kan een project uitvoeren op basis van Scrum en een plan van aanpak en

hierop zowel op individueel als projectniveau evalueren en reflecteren.

 

OOSE P-02. De student maakt een analyse van de eisen en wensen voor de software van een

systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS)

 

OOSE P-03. De student voert een kwalitatief en kwantitatief onderzoek op een systeem uit en levert

hierover een onderzoeksrapport op.

 

OOSE P-04. De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere

met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD)

 

OOSE P-05. De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de

realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele

eisen.

 

OOSE P-06. De student maakt gebruik van de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren en bij te sturen en ondersteunt de leden van het ontwikkelteam bij hun taakuitoefening.

 

OOSE P-07. De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews

en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij.

 

OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak.

 

 

 

 

 

 

Tussentijds is de factsheet mij nog niet gelukt. Wel heb ik competenties uitgewerkt in hoofdstuk 5.


Nummer

Link naar competentie

Link naar product

Beschrijving eigen bijdrage

1

OOSE P - 01



 

 

 

 

 




7.2       Leerdoelen

 

In deze bijlage vindt u een verdere toelichting bij mijn leerdoelen. Mijn leerdoelen zijn sinds het ISE project eigenlijk niet veranderd, want mijn grootste verbeterpunten zitten nog steeds in het plannen en communiceren.

...