...
Als ik het product een cijfer zou geven op dit moment dan, geef ik een 6.5. De UI voldoet grotendeels aan de criteria die hiervoor gelden. De code kwaliteit is beoordeeld op basis van de principes die van toepassing zijn op de code, en voldoet de code aan een aantal principes. Na het verbeteren van de opmerkingen dan, is het mogelijk om van het cijfer een voldoende een goed te maken.
STOP:
comm front→backend → START vooraf afspraken maken
FB voor mij: Denk van te voren wat is gaat doen, wat ik ben gaan doen → visualiseren
te lange discussie tijdens het planningspoker
Projectverslag talk 10-5-2022 aantekeningen
gebaseerd o.b.v. reader projectverslag
Tips:
1) kopieer alle kopjes, en ga schrijven o.b.v. de kopjes
Inleiding: Overgeslagen
Onderdeel 2 & 3) Oordelen over deelproducten eindproduct
tip 2)
A) Laat je deelproduct zien.
B) Vervolgens geef je aan dat het onderdeel goed is als het voldoet aan criteria X, Y, Z (criteria kunnen uit externe bronnen komen!!),
C) vervolgens geef je aan "ons product voldoet aan X,Z maar niet aan Y; Wees krititsch
Door aan te geven wat anders zou moeten of waardoor het beter aan de criteria voldoet.
D) kan je een goed onderbouwd oordeel geven. Geef dus een oordeel van O/V/G.
E) geef aan wat functionaliteit A beïnvloed op manier B
(ga echt o.b.v. externe bronnen aangeven wat de criteria zijn) Sjir gaat hierop beoordelen
Onderdeel 4) Productmethode
Oordel eindproduct
n.v.t. op het tussentijdse verslag.
Evaluatie gehanteerde projectmethode
A) Is de methode ideaal (zoals in het pva)
". . . Aan de hand van Scrum wordt iedere sprint een iets groter product opgeleverd, . . . Dit betekend dat het HR Portaal wat JDI Smart Web applications voor ogen heeft incrementeel tot stand zal komen. Alhoewel er vanaf het begin van het project door het team gekeken wordt naar de globale requirements, wordt bij elke individuele sprint echt vastgelegd welke use cases er na de desbetreffende sprint af moeten zijn. . . . Voordat het ontwikkelteam begint met de incrementele sprints, zal in de eerste week nog een globaal overzicht van het project worden gevormd aan de hand van overlegmomenten en doormiddel van dit Plan van Aanpak. A) Is de methode ideaal (zoals in het pva)Om dit project goed via Scrum te kunnen uitvoeren, zijn een aantal vaste momenten van belang. Ten eerste zal het ontwikkelteam dagelijks tussen 9:00 en 9:15 een daily standup houden. . . . kan er ook nog gekozen worden om een mid-daily standup te houden. Dit is hetzelfde als de daily standup, maar dan om te checken of iedereen die ochtend goed aan de slag is geweest en om een planning te maken voor de rest van de dag. Of er ook ruimte en belang is voor een mid-daily standup zal tijdens de eerste sprint duidelijk worden. Naast de daily standups zullen er tussen de sprints ook sprint planning en sprint retrospective ceremonies plaatsvinden. . . . Denk hierbij bijvoorbeeld aan het selecteren van de use cases die in de volgende sprint worden opgepakt. Ten slotte wordt er na iedere sprint ook een sprint review gehouden, . . . "
B) Praktijk gaat bij ons zo:....
Zoals omschreven houden we iedere morgen een daily standup, en is er in de eerste week een beeld gevormd van het op te leveren product. Na het overleg hebben we een vragenlijst doorlopen met de opdrachtgever om er zeker van te zijn dat er geen onduidelijkheden zijn. In de eerste week zijn we erachter gekomen dat het houden van een mid-daily standup niet nodig is op het moment, als iemand ergens mee klaar is geeft die persoon het aan en vertelt diegene aan welke taak de persoon gaat werken.
C) Werkt de methode? Zijn er verbeterpunten. Geef de verbeterpunten aan. Als het goed gaat maak van een 9 een 10
D) Geen verbeterpunten? Dat is geen optie, anders is dit onderdeel onvoldoende
Beschrijving rollen
Onderdeel 5) Project rollen
...
Starrt mag in tabelvorm maar de voorkeur gaat uit naar een lopend verhaal.
Onderdeel 6) Competenties
...
Competenties
Leerdoelen
Onderdeel 7) Leerdoelen
A) geef een aanleiding voor het leerdoel; tekortkoming; kritiek uit je team; zelfreflectie uit vorig project; zelfkennisB) Benoem gedragscompetenties; http://www.van-osch.com/lipoweb/opr0.htm lijsts met 35 competenties om naar te verwijzen
Nogmaals geen verbeterpunten is EEN ONVOLDOENDE
C) Theorie uit boek of web (APA), wat aansluit bij je leerdoel.
D) SMART acties opstellen 2 stuks per leerdoel
E) STARRT per actie
de eerste is dat ik de stappen ga visualiseren die mogelijk nodig zijn om een bepaalde functionaliteit te realiseren voordat ik begin met coderen. Zo heb ik een beter beeld van de nodige stappen zodat ik overzicht kan houden over het geheel. Mijn andere leerdoel is dat ik ervoor wil zorgen dat er zo min mogelijk misverstanden zijn bij op te leveren producten, als er misverstanden zijn doordat verschillende personen aan een taak gaan werken kan het voorkomen dat er onduidelijkheden zijn die niet worden besproken. Hierdoor gaat er tijd verloren als het blijkt dat er onderling misverstand is en de implementaties van elkaar afwijken. In het kort samengevat ga ik werken aan mijn vaardigheden om nieuwe onderwerpen te leren en groepscommunicatie vaardigheden.
Leerdoel 1: Visualiseren
aanleiding
gedragscompetenties
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
- Leervermogen
- Probleemanalyse
- Stressbestendigheid
theorie over hoe visualiseren kan helpen
2 SMART acties
Leerdoel 2: Misverstanden voorkomen bij het voorbereiden van een product.
aanleiding
gedragscompetenties (http://www.van-osch.com/lipoweb/opr0.htm)
- Luisteren
- Mondelinge presentatie
- Groepsgericht leiderschap
- Voortgangscontrole
- Durf
theorie over hoe visualiseren kan helpen
2 SMART acties
- De vaardigheid Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD) toepassen als ik het idee heb dat er enigszins onduidelijkheid heerst in het gesprek.
- Het opstellen van documentatie als er meerdere groepsleden aan een deelproduct werken.
STOP:
comm front→backend → START vooraf afspraken maken
FB voor mij: Denk van te voren wat is gaat doen, wat ik ben gaan doen → visualiseren
te lange discussie tijdens het planningspoker
Projectverslag talk 10-5-2022 aantekeningen
gebaseerd o.b.v. reader projectverslag
Tips:
1) kopieer alle kopjes, en ga schrijven o.b.v. de kopjes
Inleiding: Overgeslagen
Onderdeel 6) Competenties
Verwijs naar factsheet. met een link naar het materiaal. Ook hier zijn situatie beschrijvingen ook van toepassing om je ontwikkeling aan te geven.