Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: aangeleverde text cursief gemaakt

...

Achtergrond van het project

In de achtergrond geef je aan waar en voor wie jij de opdracht uitvoert en wat voor hen het belang van het project is.
Denk in elk geval aan:

  • Beschrijving bedrijf/organisatie in je eigen woorden (geen teksten letterlijk overnemen van website)
  • De belangrijkste groepen van stakeholders: wie hebben er –naast de opdrachtgever en de projectgroep- te maken met (de resultaten van) het project?
  • Indien relevant: organisatiestructuur van het onderdeel waar opdracht betrekking op heeft
  • De aanleiding voor het project: Wat is de urgentie van het project, de reden dat het bedrijf juist nu dit project wil laten uitvoeren (en niet een ander –mogelijk ook belangwekkend- project)?


Voor het OOSE project gaat team Perlman aan de slag voor JDI Smart Web applications. Hierbij zullen een aantal componenten geïmplementeerd worden die te maken hebben met het werknemersbeheer van JDI. Het contact met JDI zal tussen het ontwikkelteam en Jarno Eggink, de oprichter van JDI Smart Web applications, zijn. Verder wordt dit project begeleidt door Jaap Papavoine. De reden voor dit project is dat JDI een hr portaal nodig heeft waarin dingen als werknemersbeheer, werkplekken, reiskosten en verlof kunnen worden gemanaged.

...

Het HR-portaal wordt gemaakt met behulp van het front-end framework Vue.js, en gebruikt Java spring boot als back-end.


Probleemstelling

  • Formuleer eerst het probleem of de uitdaging dat het bedrijf heeft: welk probleem/welke uitdaging moet door of voor het bedrijf worden opgelost? Bijvoorbeeld: het probleem is dat klanten via te veel verschillende kanalen contact opnemen met het bedrijf waardoor er geen goed beeld is of de klant al afdoende is geholpen. Waarom wil het bedrijf deze opdracht?

Doelstelling

  • Aansluitend daarop formuleer je de doelstelling. Bijvoorbeeld: het bedrijf heeft wil alle contacten met de klant via de website te laten lopen. Let daarbij op: de doelstelling kan veel groter zijn dan jij met je resultaat oplost, dit is soms een veel te grote klus als afstudeer- of projectopdracht. Het is voldoende als jouw resultaat er een bijdrage aan levert.

De opdracht

  • Deze doelstelling mondt uit in jouw opdracht. Wat ga je precies voor het bedrijf doen, en wat ga je opleveren? Jij hebt misschien als opdracht: Ontwerp een goede user-interface voor de website. Of: ontwerp een perfecte database. Zo’n opdracht kan een essentiële bijdrage leveren aan het behalen van de doelstelling.

Concrete resultaten

  • Formuleer welke concrete resultaten het bedrijf van jou wil krijgen als je project is afgelopen? Wat is af als het af is? Geef daarbij duidelijk aan welke vereisten op het moment van schrijven al bekend zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om programmeertaal, omgeving/platform. Mocht er al een ontwerpdocument of een concept meegeleverd worden met de opdracht, dan is dat een bijlage. Het is niet de bedoeling dat je zelf al ontwerpdocumentatie maakt in deze fase.

Hieronder staat een overzicht met alle concrete op te leveren resultaten:

  • Plan van aanpak
  • Software requirement specification (SRS)
  • Software Design Documentation (SDD)
  • Broncode (Java Spring Boot en Vue.js) inclusief unit tests ← hier nodig om aan te geven waaruit de broncode bestaat???
  • Testrapportage
  • Projectbeheerartefacten (Hoofdstuk 6)
  • Individueel verslag per groepslid (Dit onderdeel leveren we alleen aan school)


Projectgrenzen

Gek genoeg geeft opschrijven wat je nét niet meer doet in je project vaak heel veel helderheid over wat je juist wél gaat doen.
Hierdoor kun je ook voorkomen dat stakeholders tijdens het project met eisen komen die echt buiten de opdracht vallen. In deze
paragraaf baken je je project dus af. In elk geval ga je hierbij in op:

  • Hoe lang duurt het project, dus wanneer houdt het op?
  • Wat hoort inhoudelijk nét niet meer tot de opdracht? Bijvoorbeeld: ontwikkelen voor Windows, maar niet voor Linux; of wel een concept uitdenken, maar niet realiseren.

Verplaatsen naar ander hoofdstuk; Op basis van de tekst lijkt de me een onderdeel voor H3 of toch dit hoofdstuk zie laatste bulletpoint  ~connor

Het front-end gedeelte realiseren op basis van Vue.js

Het backend gedeelte realiseren door middel van Java springboot

Organisatorische grenzen

toelichten dat we ook aan onze skills moeten werken

...

Het project begint op 5-4-2022 (pre-sprint) en de eerste sprint gaat beginnen op woensdag 13-4-2022. De opleverdatum is .... (OW7 zie planning). In totaal gaat het team werken in drie sprints, tijdens de sprints zijn de regels van SCRUM leidend. (Opdrachtgever mag sprintplanning niet aanpassen tussendoor) De laatste twee weken zijn gereserveerd om de eindpresentatie te maken en het softwarepakket te overhandigen en toe te lichten (Gaan we dit doen?).


Het ontwikkelteam is beschikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00, met uitzondering van vrije dagen (https://www.han.nl/studeren/jaarrooster/). Het team bestaat uit vijf ontwikkelaars (studenten). De ontwikkelaars hebben iedere week 40 uur om aan het project te werken. (Hieronder een overzicht waar alle uren heen gaan! moet nog worden verbeterd, dit is puur om een beeld te schetsen.)


Bezigheden die tijd kosten buiten het maken van het product

...


Het komt erop neer dat er per sprint gemiddeld 20 uur per persoon overblijft om te werken een het product. In deze tijd gaat het team de bijbehorende documenten schrijven, software schrijven, unit testen en reviewen.

...

Het op te leveren softwarepakket wordt een Proof Of Concept (POC).

Het front-end gedeelte realiseren op basis van Vue.js

Het backend gedeelte realiseren door middel van Java springboot

Randvoorwaarden

Succesvol zijn gaat maar zelden ‘zomaar’. Bij randvoorwaarden geef je SMART aan welke zaken door anderen voor jou geregeld moeten zijn zodat je zelf vlot door kunt werken. Denk bijvoorbeeld aan:

...

Product

Productkwaliteitseisen
(SMAR(T))

Benodigde activiteiten om te komen tot het product

Proceskwaliteitseisen
(5XW 1xH)

Eindproduct (bijvoorbeeld je applicatie)

Respons in maximaal x tijd
Maximaal x major bugs
….


Oplevering en
goedkeuring van
tussenproducten
door
opdrachtgever aan
het einde van
iedere sprint

SRS

ICA Controlekaart

Voldoet aan standaard x

….

Requirements uitvragen

Werkzaamheden observeren

UC diagram maken

Fully dressed use cases uitschrijven

Domeinmodel maken

….



Code

100% (geslaagde) unittests

Commentaar in het Engels

Voldoende aan guideline

Traceable naar specifieke requirements

…..


Schrijven code

Unittests schrijven

Code reviewen

….


Onderzoeksverslag

ICA controlekaart

…..


Wat is nodig om je onderzoeksvraag te beantwoorden, welke activiteiten moet  je doen? Bijvoorbeeld:


Interviewen betrokkenen

Literatuuronderzoek

….




Ontwikkelmethode

Nu je weet wat je gaat opleveren (producten en kwaliteit daarvan) en wat je daarvoor moet doen (overzicht activiteiten) met welkegrenzen en randvoorwaarden, geef je aan welke methode(n) jij gaat inzetten in je project. Heb je te maken met een adviestraject dan ligt het voor de hand om eerst een onderzoek te doen en daarna met een advies te komen. Ben je bezig met het ontwerp van bijvoorbeeld een website of ga je een stuk software ontwikkelen, maak dan eerst een onderbouwde keuze tussen bijvoorbeeld waterval, incrementeel, iteratief of een combinatie van die laatste twee. Daarna kun je eventueel specifieker worden door het kiezen van een bepaalde ontwikkelmethode. Hierbij spelen in elk geval de volgende overwegingen een rol:

  • In hoeverre kunnen de resultaten van het project snel en volledig worden beschreven?
  • Welke methoden hanteert het bedrijf en in hoeverre kun of moet je daar bij aansluiten?
  • Schrijft de school een methode voor (bij propedeuse- en semesterprojecten)?

Wees hierbij wél kritisch: tijdens het afstuderen werk je bijvoorbeeld meestal in je eentje, en niet iedere methode (bijvoorbeeld Scrum bij het ontwikkelen van software) leent zich om individueel mee aan de slag te gaan. Soms is het handig om een methode daarop aan te passen. Dat kan, als je het maar goed onderbouwt en je daarbij baseert op betrouwbare bronnen. En als de methode is voorgeschreven: onderbouw waarom jij vindt dat deze methode passend is bij het soort project dat je moet gaan uitvoeren.Onderaan dit document vind je enkele suggesties voor literatuur over ontwikkelmethoden.


Binnen dit project zal het ontwikkelteam op een Agile manier te werk gaan. Aan de hand van Scrum wordt iedere sprint een iets groter product opgeleverd, en na de laatste sprint zijn pas alle use cases geïmplementeerd. Dit betekend dat het HR Portaal wat JDI Smart Web applications voor ogen heeft incrementeel tot stand zal komen. Alhoewel er vanaf het begin van het project door het team gekeken wordt naar de globale requirements, wordt bij elke individuele sprint echt vastgelegd welke use cases er na de desbetreffende sprint af moeten zijn. Op deze manier weet de opdrachtgever waar hij aan toe is, omdat er na iedere sprint een concreet resultaat af is (het gaat hier om een subset van de uiteindelijke features). Voordat het ontwikkelteam begint met de incrementele sprints, zal in de eerste week nog een globaal overzicht van het project worden gevormd aan de hand van overlegmomenten en doormiddel van dit Plan van Aanpak.

...

Mogelijke opties om planning te verduidelijken                                                    Of een GANT planning

  • Strokenplanning

Risico’s

Dit hoofdstuk is een soort ‘final check’. Je vraagt je af ‘wat kan er nu nog mis gaan?’. Een risico is iets wat buiten je macht/invloed op kan treden, en als het optreedt dan wordt de doelstelling van het project niet gehaald. Het project wordt dan te laat, met budgetoverschrijding of met (sterk) verminderde functionaliteit opgeleverd. Iets wat kan optreden maar wat planmatig bestreden kan worden is dus geen risico. Dit soort zaken neem je op in je planning, je randvoorwaarden, of daar waar het in het plan van aanpak thuishoort. Denk bijvoorbeeld aan voldoende overlegmomenten met je opdrachtgever.
Alléén de risico’s die je niet vooraf kunt beïnvloeden neem je op in deze paragraaf. Een voorbeeld: als je weet dat je tijdens je project gaat verhuizen kun je in je planning opnemen op welke dagen je niet werkt. Afwezigheid door verhuizing is dus geen risico. Maar, als je afhankelijk bent van de levering van een server door een nieuwe leverancier, kan het anders zijn. Natuurlijk neem je eerst in de planning op dat je er nog een keer extra achter aan belt (dit noemen we een tegenmaatregel), maar je vraagt je ook af wat je gaat doen als het onverhoopt tóch misgaat (je uitwijkstrategie). Dit geef je weer in een tabel die er zo uit kan zien:

Risico

Kans
(groot-middel-klein)

Impact
(groot-middel-klein)

TegenmaatregelUitwijkstrategie
COVIDmiddelklein

Uitvaller in de groepkleingroot

Version controlmiddelmiddel

Goed via Bitbucket bijhouden wie wat doet.

Branch protection rules (vereiste reviews)


Ontwikkelomgeving is niet beschikbaarkleingroot

Achterliggende API veranderd (optioneel/checken)kleingroot

TijdstekortmiddelgrootGoed plannen en nagaan bij de opdrachtgever of het geplande product realistisch in de tijdsperiode van 8 weken past.

Sprints herstructuren om het werk beter op te delen.

...